preloader icon

ViewCategory

Βιομηχανία 4.0
news thumb
23.06.2020
«Τα πλαστικά είναι σύμμαχος, τα πλαστικά απορρίμματα ο κοινός εχθρός»

Συγκεκριμένα αποτελέσματα στις προκλήσεις, που αφορούν τα απορρίμματα, θα αποτελέσουν το κλειδί για να αποδεχτεί το ευρύ κοινό τα οφέλη των πλαστικών. Αυτό εκτιμά η νέα Διευθύνουσα Σύμβουλος της «PlasticsEurope», Βιρτζίνια Γιάνσενς, στην πρώτη αποκλειστική της συνέντευξη, που παραχώρησε στα «Πλαστικά Χρονικά», έπειτα από την ανάληψη καθηκόντων της τον περασμένο Φεβρουάριο. Ιεραρχεί ως προτεραιότητα την επίσπευση της μετάβασης προς μια Κυκλική Οικονομία ενώ θεωρεί πιο σημαντική πρόκληση την ορθή απόρριψη των πλαστικών απορριμμάτων, τα οποία δεν θα πρέπει να καταλήγουν στο περιβάλλον. Αναφέρει ότι η πανδημία ενδεχομένως να βοηθήσει τους πολίτες να κατανοήσουν γιατί χρησιμοποιούνται ευρέως τα πλαστικά ενώ υποστηρίζει ότι η κοινωνία χρειάζεται πολιτικές, που βασίζονται σε επιστημονική τεκμηρίωση. Αποκαλύπτει, επίσης, ότι είναι πιθανό να υπάρξουν κίνητρα και νέοι τρόποι συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές κυβερνήσεις για να διασφαλίσουμε ότι θα υπάρξει η ανάπτυξη.

«Πλαστικά Χρονικά»: Η πανδημία άλλαξε τον κόσμο, έτσι, όπως τον γνωρίζαμε. Οι εκατοντάδες χιλιάδες θάνατοι, τα εκατομμύρια κρούσματα, τα μέτρα περιορισμού και κοινωνικής αποστασιοποίησης διαμόρφωσαν μια νέα πραγματικότητα. Τα εθνικά συστήματα υγείας δοκιμάστηκαν και σε αυτή τη δυστοπία τα πλαστικά αναδείχθηκαν ως η πιο αξιόπιστη και προσιτή λύση για την ατομική προστασία. Περιμένετε αυτή η περιπέτεια να οδηγήσει και σε αλλαγή της αντίληψης των ανθρώπων για το υλικό;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»: «Η COVID-19 είχε έντονο αντίκτυπο στην καθημερινότητα μας. Από τον τρόπο που εργαζόμαστε, επικοινωνούμε, φροντίζουμε τον εαυτό μας και τους αγαπημένους μας μέχρι το πώς αποκτούμε γνώσεις, ψωνίζουμε, διασκεδάζουμε με τα παιδιά μας, για να αναφέρω μόνο μερικές από τις αλλαγές. Τα πλαστικά συνεισφέρουν στην καθημερινή μας ζωή προσφέροντας πολλά οφέλη και διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών τόσο στη σημερινή…COVID-19 εποχή όσο και σε κανονικές συνθήκες. Τα μέλη μας και το προσωπικό τους εργάζονται ακαταπόνητα, σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, από την ημέρα, που ξέσπασε η πανδημία για τη διασφάλιση της επάρκειας των απαραίτητων ιατρικών συσκευών, του προστατευτικού εξοπλισμού, καθώς και των συσκευασιών φαρμάκων και τροφίμων, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους πολίτες. Τα πλαστικά αποτελούν λύση σε πολλά προβλήματα και λαμβάνοντας υπόψη τις ελλείψεις ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού σε πολλές χώρες, πιστεύω ότι οι πολίτες θα αρχίσουν να συνειδητοποιούν την αξία πλαστικών προϊόντων, όπως οι μάσκες και τα γάντια, τα οποία τους διατηρούν ασφαλείς κάθε ημέρα. Κανείς δεν φανταζόταν ποτέ ότι θα χρειαζόμασταν μάσκες και γάντια για να ψωνίσουμε τρόφιμα, αλλά αυτή είναι η νέα πραγματικότητα για όλους μας. Η προσωπική ασφάλεια που θεωρούσαμε δεδομένη  μέχρι πριν από λίγο καιρό, τέθηκε σε αμφιβολία από την πανδημία. Επιπλέον, πιστεύουμε ότι είναι ορατή στους πολίτες η προσπάθεια της βιομηχανίας πλαστικών να βοηθήσει σε αυτήν την υγειονομική κρίση. Αυτή η οριακή κατάσταση, στην οποία έχουμε περιέλθει, αποδεικνύει ότι κανείς δεν μπορεί να τα καταφέρει από μόνος του. Ο ατομικός προστατευτικός εξοπλισμός, σε συνδυασμό με άλλα μέτρα ασφαλείας, επέτρεψαν σε εργαζόμενους από διαφορετικές βιομηχανίες να συνεχίσουν να συνεισφέρουν στη αδιάκοπη παραγωγή κατά τη διάρκεια της πανδημίας έτσι ώστε να μην διακοπεί η αλυσίδα εφοδιασμού, που προμήθευε με τα βασικά προϊόντα τον πληθυσμό. Μπορεί από αυτή την υγειονομική κρίση, να υπάρξει, επίσης, μια αυξημένη κατανόηση για τους λόγους, που χρησιμοποιούνται τα πλαστικά σε εφαρμογές εκτός του ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού, για παράδειγμα την προστασία των τροφίμων από μόλυνση. Σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, εξακολουθούμε να επικεντρωνόμαστε στη μετάβαση σε μια αποτελεσματική Κυκλική Οικονομία. Τα απορρίμματα από πλαστικά, η ανακύκλωση και η επαναχρησιμοποίηση εξακολουθούν να βρίσκονται στη στόχευση μας και πιστεύουμε ότι οι αντιλήψεις των ανθρώπων δεν έχουν αλλάξει σε αυτούς τους τομείς. Δικαίως, καθώς τα πλαστικά απόβλητα στο περιβάλλον είναι ένα απαράδεκτο αποτέλεσμα.

«Πλαστικά Χρονικά»: Πώς αξιολογείτε την ευελιξία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας πλαστικών στην εποχή της πανδημίας; Ποια προβλήματα διείδατε στην αλυσίδα της βιομηχανίας ή ποιες αλλαγές σας έκαναν εντύπωση; Υπήρξαν πρωτοβουλίες από την «PlasticsEurope» προκειμένου να διευκολύνει το έργο της αλυσίδας πλαστικών σε αυτές τις δύσκολες στιγμές;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»: «Η βιομηχανία μας είναι πολύ ευρεία και τα προϊόντα των μελών μας χρησιμοποιούνται σε πολύ διαφορετικές εφαρμογές. Δεν έχουμε συλλέξει ακόμη τα δεδομένα από την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα μέλη μας. Πάντως, ενώ έχει αυξηθεί πολύ η ζήτηση για υλικά που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή ατομικού προσωπικού εξοπλισμού και ορισμένες άλλες εφαρμογές, υπάρχουν επίσης άλλα προϊόντα και εφαρμογές, όπου η ζήτηση έχει μειωθεί σημαντικά. Οι προσπάθειες των εταιρειών-μελών μας περιλάμβαναν την αύξηση της παραγωγής των απαραίτητων προϊόντων την εποχή της πανδημίας, την ανάπτυξη νέων καινοτόμων σχεδίων για την παραγωγή ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού και τη συνεργασία με τις υγειονομικές αρχές και τις κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη για να μεταφερθούν τα προϊόντα σε εκείνους που τα χρειάζονταν περισσότερο. Ως Σύνδεσμος, επικεντρωθήκαμε να διασφαλίσουμε ότι τα μέλη μας θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά σε αυτή την περίοδο. Για παράδειγμα η παραγωγή απαραίτητων προϊόντων μπορεί να συνεχιστεί, με στόχο να αποφευχθούν καθυστερήσεις στα σύνορα των χωρών για την παράδοση εξοπλισμού ή να εξασφαλίσουμε ότι οι εργαζόμενοι μπορούν να συνεχίσουν να διασχίζουν χωρίς προβλήματα τα σύνορα για να υπάρξει απρόσκοπτη ροή στην προμηθευτική αλυσίδα.

«Πλαστικά Χρονικά»: Ακτιβιστές και αυτοαποκαλούμενοι οικολόγοι ισχυρίστηκαν ότι η βιομηχανία των πλαστικών θέλησε να εκμεταλλευτεί την πανδημία για να αναστείλει νομοθετικές οδηγίες. Παράλληλα, εκφράζουν φόβους ότι με τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων θα διαπιστώσουμε ότι η εξάρτησή μας από τα πλαστικά έχει αυξηθεί. Είναι η εποχή για να επιζητήσουμε μια πιο επείγουσα μετάβαση σε μια Κυκλική Οικονομία προκειμένου να καταπολεμηθεί αποτελεσματικά το πρόβλημα των απορριμμάτων;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»: «Θέλω να υπενθυμίσω ότι τα πλαστικά είναι σύμμαχος μας ενώ τα πλαστικά απορρίμματα ο κοινός εχθρός. Εκτός από τον ιατρικό τομέα, τα πλαστικά εξακολουθούν να είναι απαραίτητα για τη διασφάλιση του σύγχρονου τρόπου ζωής. Πιο συγκεκριμένα για συσκευασίες, κατασκευές, μεταφορές, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και πολλούς ακόμη κλάδους. Θέλουμε να παράγονται βιώσιμα πλαστικά, τα οποία θα χρησιμοποιούνται και έπειτα, στο τέλος ζωής τους, θα ανακτώνται για να αποτελέσουν πολύτιμους πόρους για την παραγωγή νέων προϊόντων.  Αυτό αποτελεί το κοινό όραμα κατά μήκος όλης της αλυσίδας αξίας των πλαστικών. Τα μέλη μας συνεχίζουν να συνεργάζονται με ένα ευρύ φάσμα εμπλεκομένων φορέων και ιδίως με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, για να επιταχύνουμε τη μετάβαση προς την Κυκλική Οικονομία και την εξάλειψη των πλαστικών απορριμμάτων. Η πιο σημαντική πρόκληση είναι η ορθή απόρριψη των πλαστικών απορριμμάτων, τα οποία δεν θα πρέπει να καταλήγουν στο περιβάλλον. Είμαστε υπερήφανο μέλος της «Circular Plastics Alliance» και επικεντρωνόμαστε στην αύξηση του ανακυκλωμένου περιεχομένου σε νέα προϊόντα. Συμμετέχουμε σε παγκόσμιο επίπεδο στο «World Plastics Council» (Παγκόσμιο Συμβούλιο Πλαστικών), στη «Global Plastics Alliance» (Παγκόσμια Συμμαχία Πλαστικών) και την «Alliance to End Plastic Waste» (Συμμαχία για την εξάλειψη των πλαστικών απορριμμάτων) προκειμένου να συμβάλλουμε στον τερματισμό των θαλάσσιων απορριμμάτων. Επιπλέον, υποστηρίζουμε τις καινοτομίες στις τεχνολογίες ανακύκλωσης πλαστικών (αύξηση παραγωγικής ικανότητας, χημική ανακύκλωση ως συμπληρωματικό εργαλείο της μηχανικής ανακύκλωσης). Πολύ σημαντική είναι επίσης η βέλτιστη συλλογή και η ταξινόμηση των πλαστικών, μιας και αυτοί οι δύο παράγοντες εξακολουθούν να αποτελούν τα κλειδιά για την επίτευξη υψηλότερων ποσοστών ανακύκλωσης και την επιτάχυνση της Κυκλικής Οικονομίας. Εκτός από την κυκλικότητα, και καθώς επιδιώκουμε να εξέλθουμε από την υγειονομική κρίση, παραμένουμε πλήρως δεσμευμένοι να ανταποκριθούμε στους στόχους της κλιματικής αλλαγής, που υποστηρίζει η Ε.Ε.. Ως εκ τούτου, υποστηρίζουμε πλήρως τους περιβαλλοντικούς στόχους που καθορίζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη-μέλη. Δεσμευόμαστε, επίσης, να υποστηρίξουμε το προγραμματισμένο νομοθετικό έργο, το οποίο πρέπει να διατηρηθεί ως έχει. Η κοινωνία χρειάζεται πολιτικές, που βασίζονται σε επιστημονική τεκμηρίωση και θα διαμορφώσουν το πλαίσιο της μετάβασης στην Κυκλική Οικονομία και έτσι θα επιτραπεί στους πολίτες να αναγνωρίσουν και να εκτιμήσουν την αξία των πλαστικών.

«Πλαστικά Χρονικά»: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να μεταθέσει την προθεσμία εναρμόνισης της Οδηγίας, που αφορά τα αποκαλούμενα πλαστικά μίας χρήσης, παρά τα αιτήματα, που υπήρξαν την εποχή της πανδημίας, όπου τα πλαστικά αποδείχθηκαν η πιο ασφαλής και αξιόπιστη λύση. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για αυτή την άρνηση και εκτιμάτε ότι θα υπάρξει κάποια αλλαγή στην προσέγγιση της Ε.Ε. προς τα πλαστικά ή θα συνεχίσουμε στο ίδιο μοτίβο με νέες απαγορεύσεις και περιορισμούς»;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»: «Θα πρέπει να θυμηθούμε ότι ο βασικός στόχος της Οδηγίας για τα πλαστικά μιας χρήσης είναι η αντιμετώπιση της πρόκλησης των πλαστικών απορριμμάτων και ιδίως αυτών, που καταλήγουν στο θαλάσσιο χώρο. Είναι ένας στόχος, τον οποίο συμμεριζόμαστε απόλυτα, σε ποσοστό 100%. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσει να εργάζεται για αυτόν τον στόχο, αλλά δεν πρέπει να προσεγγίζουμε αυτό το έργο της μόνο ως απαγορεύσεις και περιορισμούς. Πολλές από τις επερχόμενες πρωτοβουλίες θα εξετάσουν τους τρόπους, με τους οποίους τα πλαστικά θα γίνουν πιο κυκλικά σε όλες τις εφαρμογές. Όχι μόνο στις συσκευασίες και τα πλαστικά μιας χρήσης αλλά και τα αυτοκίνητα, τα ηλεκτρονικά και τις κατασκευές. Έχουμε πολύ θετικές συζητήσεις με την Ε.Ε. σε όλα αυτά τα θέματα και η κυκλικότητα θα αποτελέσει ένα ουσιαστικό στοιχείο για τα πλαστικά, τα οποία θα διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην Πράσινη Συμφωνία της Ε.Ε..

«Πλαστικά Χρονικά»: Ιστορικά, οι εποχές, όπου υπήρξαν κρίσεις, αποτέλεσαν και μια περίοδο αλλαγών. Τι αντίκτυπο αναμένετε να έχει η υγειονομική κρίση στη βιομηχανία των πλαστικών σε παγκόσμια κλίμακα και είστε αισιόδοξη ότι, καθώς θα ξεφεύγουμε από αυτήν, θα μπορούσαμε να ελπίζουμε στη μετάβαση σε μια καλύτερη και πιο βιώσιμη βιομηχανία;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»: Η κρίση ανέδειξε την αξία της παραγωγής απαραίτητων προϊόντων από πλαστικά στην Ευρώπη. Επίσης, τη συνεισφορά των πλαστικών στην προστασία και την προμήθεια τροφίμων στους πολίτες. Στην παράδοση ιατρικού εξοπλισμού στους εργαζόμενους στην πρώτη γραμμή της καταπολέμησης της COVID-19. Είμαστε περήφανοι, που ορισμένα μέλη μας άλλαξαν γρήγορα τις γραμμές παραγωγής τους για να παράσχουν επείγουσες λύσεις στις ανάγκες, που δημιουργήθηκαν. Ανυπομονούμε να επιστρέψουμε σε μια νέα κανονικότητα και να αντιμετωπίσουμε όλες τις προκλήσεις, που αναδείχθηκαν. Διεξάγονται αρκετές συζητήσεις σχετικά με το πόσο «πράσινη» θα είναι η ανάκαμψη. Την ίδια στιγμή εισερχόμαστε σε μια περίοδο συνεχούς οικονομικής αβεβαιότητας. Η βιωσιμότητα είναι, όμως, ένα ταξίδι. Αν θυμηθούμε πόση πρόοδο έχει σημειώσει η βιομηχανία των πλαστικών στην επίτευξη του στόχου της κυκλικότητας τα τελευταία πέντε χρόνια, τότε μπορεί να είμαστε σίγουροι ότι θα αποτελέσει σημαντικό κομμάτι της οικονομικής ανάκαμψης. Είναι πιθανό να υπάρξουν κίνητρα και νέοι τρόποι συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές κυβερνήσεις για να διασφαλίσουμε ότι θα υπάρξει η ανάπτυξη.

«Πλαστικά Χρονικά»: «Είναι πολλά τα στελέχη της βιομηχανίας των πλαστικών, που έχουν εκφράσει την επιθυμία τους να δουν μια πιο στενή συνεργασία μεταξύ «PlasticsEurope» και «EuPC», να ενωθούν οι δυνάμεις τους για να προσφέρουν μια πιο αποτελεσματική απάντηση στις συνεχιζόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη και υπάρχει κοινό έδαφος για  πρωτοβουλίες με το EuPC;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»: «Η «EuPC» είναι ένας φυσικός σύμμαχος μας σε πολλά ζητήματα και εργαζόμαστε από κοινού σε μια σειρά πρωτοβουλιών, όπως για παράδειγμα η «Circular Plastics Alliance». Η συνεργασία, κατά μήκος της αλυσίδας αξίας των πλαστικών, αποτελεί το κλειδί για τη μετάβαση σε μια αποτελεσματική Κυκλική Οικονομία. Οπότε σίγουρα θεωρώ ότι θα συνεχιστεί η συνεργασία μας στο μέλλον. Ωστόσο, η αντιμετώπιση προκλήσεων, που αντιμετωπίζουν τα πλαστικά και η αξιοποίηση συγκεκριμένων ευκαιριών θα απαιτήσει να συνεργαστούμε με ένα πολύ ευρύτερο φάσμα εμπλεκομένων εταίρων. Μάλιστα, με ορισμένους εξ αυτών ενδέχεται να μην βρισκόμαστε τόσο κοντά. Είτε πρόκειται για εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, βιομηχανίες όπως τεχνολογικές, η αυτοκινητοβιομηχανία ή η μόδα. Θα πρέπει φυσικά να έλθουμε κοντά με ανθρώπους ή επιχειρήσεις, που είναι ιδιαίτερα καινοτόμοι, για να αναζητήσουμε νέους τρόπους σκέψης για τα πλαστικά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε.

«Πλαστικά Χρονικά»: «Ανατρέχοντας στο εργασιακό παρελθόν σας ανακαλύψαμε ότι εργαζόσασταν ως σύμβουλος δημοσίων σχέσεων, οπότε θα μπορέσετε να μας διαφωτίσετε για το παρακάτω. Η βιομηχανία πλαστικών έχει «χάσει» πολλές μάχες στον «πόλεμο της επικοινωνίας» εναντίον των περιβαλλοντικών οργανώσεων. Η έντονη συναισθηματική ρητορική από τους «οικολόγους» βρήκε εύφορο έδαφος για την ανάπτυξη των κινημάτων κατά των πλαστικών. Τι θα μπορούσε να γίνει σύμφωνα με την εμπειρία σας για να αλλάξει αυτή η κατάσταση»;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»: «Η έκφραση «επικοινωνιακός πόλεμος» ίσως είναι λανθασμένος τρόπος για να αναφερθούμε στο ζήτημα αυτό. Βλέπουμε το συναίσθημα να κερδίζει την επιστημονική τεκμηρίωση σε πολλούς τομείς της συζήτησης για τα πλαστικά. Τα δεδομένα πολλές φορές υπεραπλουστεύονται. Ακόμη και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στο παρελθόν υπέθεσαν μερικές φορές ότι οποιοδήποτε προϊόν ή εφαρμογή δεν παράγεται από πλαστικά είναι αυτόματα καλύτερο. Χωρίς να μελετήσουν την πραγματικότητα και σημαντικούς παράγοντες, όπως η αποδοτικότητα των πόρων, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των εναλλακτικών λύσεων, τη βέλτιστη χρήση πρώτων υλών ή τα οφέλη που μπορεί να αποφέρει το προϊόν ή το υλικό. Αλλά η πρόκληση που αναφέρουν οι αντίπαλοι των πλαστικών είναι πραγματική. Τα απορρίμματα των πλαστικών και τα θαλάσσια απορρίμματα είναι τεράστια κοινωνικά προβλήματα. Η βιομηχανία μας έχει κάνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια για να αρχίσει να αντιμετωπίζει τις συγκεκριμένες προκλήσεις και ελπίζω να συνεχίσουμε να μιλάμε για αυτές και να επικοινωνούμε λύσεις, καινοτομίες και μέτρα τα οποία έχουν ληφθεί και θα ληφθούν για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων. Είναι σημαντικό να κερδίσουμε το δικαίωμα να επικοινωνούμε σχετικά με τα οφέλη των πλαστικών, όχι απλώς να τα αναφέρουμε, αγνοώντας τις ανησυχίες, που προκαλούν. Κάτι τέτοιο, θα οδηγούσε σε ακόμη μεγαλύτερη πόλωση».

«Πλαστικά Χρονικά»: «Ας σκεφτούμε το αισιόδοξο σενάριο για την υγειονομική κρίση. Είναι Μάιος του 2021. Η οικονομία έχει ανακάμψει. Τι ελπίζετε ότι θα έχει αλλάξει στη βιομηχανία πλαστικών;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»: «Αισθάνομαι ότι ήδη έχουν αλλάξει πολλά τα τελευταία χρόνια στη βιομηχανία πλαστικών. Ελπίζω στους επόμενους 12 μήνες οι προσπάθειες μας να αρχίσουν να φανερώνουν συγκεκριμένα αποτελέσματα για την καταπολέμηση των απορριμμάτων από πλαστικά και των θαλάσσιων απορριμμάτων. Τα πλαστικά είναι απαραίτητα, είτε πρόκειται για την προστασία των τροφίμων είτε για τη διευκόλυνση των μεταφορών. Η επίδειξη σαφών και συγκεκριμένων αποτελεσμάτων στις προσπάθειές μας για την αντιμετώπιση των πλαστικών απορριμμάτων είναι το μοναδικό, που χρειάζονται οι πολίτες για να αποδεχτούν πλήρως τα οφέλη των πλαστικών».

«Πλαστικά Χρονικά»: «Εξακολουθεί να υπάρχει απουσία γυναικών στα υψηλές θέσεις της βιομηχανίας των πλαστικών. Τι συμβολίζει κατά τη γνώμη σας η ανάθεση σε εσάς της θέσης της Διευθύνουσας Συμβούλου της «PlasticsEurope» και ποιοι είναι οι προσωπικοί σας στόχοι;

«Βιρτζίνια Γιάνσενς»:  «Όλο και περισσότερες γυναίκες αναλαμβάνουν σημαντικές, ηγετικές θέσεις σε πολλούς κλάδους. Σίγουρα, ενθαρρύνω τη βιομηχανία πλαστικών να ακολουθήσει αυτό το παράδειγμα. Είμαι υπερήφανη που στην πρόσφατη αναδιοργάνωση της «PlasticsEurope» ανακοινώθηκαν έξι νέοι ηγετικοί ρόλοι. Τους τρεις εξ αυτών, τους ανέλαβαν γυναίκες. Είναι μια τάση που ελπίζω να συνεχιστεί. Πιστεύω ότι έχουμε έναν σημαντικό στόχο να εκπληρώσουμε και για να τα καταφέρουμε βασιζόμαστε σε μια εξαιρετική ομάδα, η οποία μπορεί να διανοίξει το δρόμο σε ένα ταξίδι μετασχηματισμού της βιομηχανίας προς περισσότερη διαφάνεια και διαφορετικότητα. Η ανάθεση της θέσης της Διευθύνουσας Συμβούλου προς το πρόσωπο μου είναι ένα σαφές μήνυμα της προθυμίας και της αποφασιστικότητας να ταξιδέψουμε  προς αυτήν την κατεύθυνση».

news thumb
01.12.2019
«Κοινός στόχος όλων μας είναι τα μηδενικά απόβλητα»

Μόλις μερικές εβδομάδες στην ηγεσία του Αμερικανικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών, του «PLASTICS», ο νέος του Πρόεδρος, Τόνι Ραντοτζέφσκι άρχισε να ταξιδεύει στην μεγάλη επικράτεια των Η.Π.Α. προκειμένου να μιλήσει κατ’ ιδίαν με τους περισσότερους από τους 993.000 εργαζομένους της βιομηχανίας των πλαστικών. Αυτοί θα είναι οι πρεσβευτές της βιομηχανίας, που θα επιχειρήσουν να αλλάξουν την αντίληψη, που έχει το κοινό για το υλικό. Είναι ο βασικός στόχος της προεδρίας του, όπως αποκαλύπτει στην πρώτη διεθνή συνέντευξη που παραχώρησε στα «Πλαστικά Χρονικά». «Θέλουμε να μετατρέψουμε αυτούς τους 993.000 εργαζόμενους σε πρεσβευτές των πλαστικών. Ο βασικός μας στόχος είναι να αλλάξουμε την αντίληψη των συμπολιτών μας για τα πλαστικά. Από ένα υλικό που θεωρούν ότι είναι «μιας χρήσης» ή κάτι που θα πετάξουν σύντομα σε ένα υλικό που θα είναι αρκετά πολύτιμο για να απορρίπτεται» υποστηρίζει ο κύριος Ραντοτζέφσκι, ο οποίος θα ρίξει σημαντικό βάρος στην προσέγγιση των μη κυβερνητικών οργανώσεων, που καταπολεμούν το υλικό. «Θα πρέπει επίσης να πείσουμε τις μη κυβερνητικές οργανώσεις ότι όλοι έχουμε έναν κοινό στόχο. Τα μηδενικά απόβλητα». Τα πλαστικά μιας χρήσης, οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις είναι ένα ακανθώδες ζήτημα και για τον «PLASTICS». «Οι απαγορεύσεις είναι κοντόφθαλμες πολιτικές και αρκετές μελέτες έχουν αποδείξει ότι θα δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα επιλύσουν, μιας και δεν έχει υπάρξει πρώτα μια ορθή και λεπτομερής ανάλυση των εναλλακτικών λύσεων» ισχυρίζεται στη συνέντευξη του στα «Πλαστικά Χρονικά» ο νέος πρόεδρος του «PLASTICS».

«Πλαστικά Χρονικά»: «Αναλάβετε την ηγεσία του Αμερικανικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών» (PLASTICS) εδώ και λίγες εβδομάδες. Θα μπορούσατε να περιγράψετε στους αναγνώστες μας τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία πλαστικών των Η.Π.Α.; Ιδίως σε ένα περιβάλλον, με διαφορετικό νομικό πλαίσιο για κάθε πολιτεία;»

«Τόνι Ραντοτζέφσκι»: «Όπως αναφέρατε, στις Ηνωμένες Πολιτείες, δεν υπάρχει εθνικός νόμος που να διέπει για παράδειγμα την ανακύκλωση. Οι πολιτειακές και οι τοπικές αρχές έχουν την ευχέρεια να καθορίσουν τα δικά τους συστήματα και να θέσουν τους δικούς τους στόχους. Υπάρχουν ζητήματα, που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ως Σύνδεσμος. Για παράδειγμα ορισμένες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) προσπαθούν να αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από το να κάνουν ανακύκλωση. Μια πρακτική που είναι λανθασμένη και επιβλαβής. Η ανακύκλωση αποτελεί σημαντικό μέρος της λύσης για τα πλαστικά απόβλητα. Αυτό που χρειάζεται να γίνει άμεσα είναι να βελτιωθούν οι τεχνολογίες ανακύκλωσης, να γίνουν καλύτερα τα προγράμματα δημοτικής ανακύκλωσης και να υπάρξουν πιο αποτελεσματικές υποδομές σε εθνικό επίπεδο. Αυτή είναι βασική προτεραιότητα του «PLASTICS». Θα πρέπει επίσης να πείσουμε τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ότι όλοι έχουμε έναν κοινό στόχο. Τα μηδενικά απόβλητα. Θα είναι δύσκολο, αλλά είναι απαραίτητο κομμάτι της δουλειάς μας. Η τρίτη προτεραιότητα μου είναι να ακούσω όλα τα μέλη μας. Για αυτό και έχω αρχίσει επισκέψεις σε όλη την επικράτεια των Η.Π.Α.»

«Πλαστικά Χρονικά»: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί τη μετάβαση στο μοντέλο της κυκλικής οικονομίας ως μια λύση για την αντιμετώπιση της πρόκλησης της ορθής διαχείρισης των αποβλήτων. Η ευρωπαϊκή βιομηχανία πλαστικών αγκαλιάζει αυτήν την πρωτοβουλία ενώ πληροφορούμαστε ότι και στις Ηνωμένες Πολιτείες κερδίζει επίσης έδαφος η κυκλική οικονομία. Ποια είναι η θέση του «PLASTICS» σε ότι αφορά την κυκλική οικονομία, πώς εξελίσσεται η μετάβαση από το γραμμικό μοντέλο στο κυκλικό στις ΗΠΑ και ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε;»

«Τόνι Ραντοτζέφσκι»: «Αναγνωρίζουμε την αξία των αρχών της κυκλικής οικονομίας όταν η κυκλικότητα των υλικών αποφέρει το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό όφελος στον κύκλο ζωής ενός προϊόντος. Υποστηρίζουμε επίσης τη «Διαχείριση Βιώσιμων Υλικών» ( Sustainable Materials Management - SMM) ως κατευθυντήρια αρχή της πολιτικής μας. Η αρχή που σας ανέφερα λαμβάνει υπόψη ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος, δίνοντας προτεραιότητα στη χρήση υλικών και διαδικασιών, που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων σε όλο τον κύκλο ζωής. Η ολιστική προσέγγιση της «Διαχείρισης Βιώσιμων Υλικών» επιτυγχάνει αυτόν τον στόχο με μετρήσιμα αποτελέσματα σε τομείς όπως οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, η χρήση νερού, η αποδοτικότητα μεταφοράς για διάφορα υλικά, η σύγκριση των πλεονεκτημάτων τους, ενώ παράλληλα πληρούν τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Υποστηρίζουμε και εργαζόμαστε προκειμένου να επιτύχουμε την αύξηση της κυκλικότητας των υλικών, αλλά υπάρχουν περισσότερα ζητήματα που αφορούν ένα προϊόν από την απόρριψη του. Πρέπει να εξετάσουμε τον πλήρη κύκλο ζωής αυτών των υλικών προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι οι προσπάθειές μας δεν δημιουργούν άλλες αρνητικές περιβαλλοντικές συνέπειες σε άλλους τομείς της αλυσίδας εφοδιασμού».

«Πλαστικά Χρονικά»: «Υπάρχει μια παγκόσμια πολεμική εναντίον ορισμένων προϊόντων που αποκαλούνται πλαστικά μιας χρήσης (SUP). Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να απαγορεύσει ορισμένα πλαστικά μιας χρήσεως το 2021. Ωστόσο, για πολλά προϊόντα δεν υπάρχει ακόμη μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση. Μπορείτε να μας περιγράψετε ποια είναι η κατάσταση στις Η.Π.Α. σχετικά με τις προτεινόμενες απαγορεύσεις στα αποκαλούμενα πλαστικά μιας χρήσης; Τι προτίθεστε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά αυτή την πρόκληση;»

«Τόνι Ραντοτζέφσκι»: «Σε πολλές περιπτώσεις, το προϊόν, που θεωρείται πλαστικό «μιας χρήσης» είναι στην πραγματικότητα η πιο φιλική προς το περιβάλλον επιλογή, αν εξεταστεί ο κύκλος ζωής του, από τη διαδικασία παραγωγής, τη μεταφορά του και στη συνέχεια την ανακύκλωση. Οι απαγορεύσεις είναι κοντόφθαλμες πολιτικές και αρκετές μελέτες έχουν αποδείξει ότι θα δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα επιλύσουν, μιας και δεν έχει υπάρξει πρώτα μια ορθή και λεπτομερής ανάλυση των εναλλακτικών λύσεων. Στις Η.Π.Α. αντιμετωπίζουμε όλο και περισσότερες απαγορεύσεις που αφορούν τα πλαστικά καλαμάκια και τις πλαστικές σακούλες. Σε ορισμένες πολιτείες,  απαγορεύτηκε στα εστιατόρια να τοποθετούν τρόφιμα σε δοχεία τροφίμων από διογκωμένη πολυστερίνη. Ο «PLASTICS» προκειμένου να συμβάλλει στην αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων συνεχίζει να υποστηρίζει νομοθεσίες όπως ο νόμος «Save Our Seas Act 2.0», ο οποίος αντιμετωπίζει τις βασικές αιτίες των θαλάσσιων απορριμμάτων, προωθώντας την έρευνα και βελτιώνοντας τις υποδομές διαχείρισης των υδάτων και των αποβλήτων. Η ίδια η βιομηχανία ανέλαβε τις ευθύνες της για τα πλαστικά απόβλητα προσφέροντας καινοτομίες, όπως άλλωστε κάνει πάντα. Ανέπτυξε νέες χημικές ουσίες, επένδυσε σε νέες τεχνολογίες ανακύκλωσης και συλλογής, ανέπτυξε τρόπους μετατροπής των πλαστικών αποβλήτων σε ενέργεια και δημιούργησε προσφορά για την κάλυψη της ζήτησης για ανακυκλωμένο πλαστικό υλικό.»

«Πλαστικά Χρονικά»: «Η αντίληψη του κοινού σχετικά με τα πλαστικά δεν είναι θετική. Ποια είναι η στρατηγική σας προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αρνητική εικόνα των πλαστικών, να προωθηθούν τα οφέλη του υλικού και τελικά να αλλάξει κάποτε η αρνητική αντίληψη που υπάρχει;»

«Τόνι Ραντοτζέφσκι»: «Η εκπαίδευση είναι σημαντική. Πολλές φορές οι συμπολίτες μας διαβάζουν απλά τους τίτλους των ειδήσεων χωρίς να εξετάζουν τα γεγονότα. Οι αρχικές προσπάθειές μας επικεντρώθηκαν στους 993.000 άνδρες και γυναίκες που απασχολούνται στη βιομηχανία των πλαστικών στις Η.Π.Α., για τον λόγο αυτό δημιουργήσαμε τον δικτυακό τόπο «ThisIsPlastics.com». Πρόκειται για μια πρωτοβουλία της βιομηχανίας, που στοχεύει στο να δημιουργήσει έμπνευση προκειμένου να αρχίσει μια ουσιαστική συζήτηση σχετικά με τα πλαστικά και τη δύναμή τους. Θέλουμε να μετατρέψουμε αυτούς τους 993.000 εργαζόμενους σε πρεσβευτές των πλαστικών. Είναι μια πρωτοβουλία με σπουδαία αποτελέσματα για τη βιομηχανία μέχρι στιγμής. Σκοπεύουμε να την ενισχύσουμε, έτσι ώστε οι εργαζόμενοι μας να έχουν πρόσβαση σε επιχειρήματα, που θα τους βοηθήσουν να υποστηρίξουν τα πλαστικά και να επικοινωνήσουν ευκολότερα με τους νομοθέτες για σημαντικά θέματα. Έχουμε επίσης αναλάβει ηγετικό ρόλο σε πολλά έργα, συμπεριλαμβανομένου του «Pacific Northwest Secondary Sorting Demonstration». Πρόκειται για ένα έργο επίδειξης ανακύκλωσης, που διαρκεί 60 ημέρες. Περιλαμβάνει την εγκατάσταση ενός φορητού  συστήματος διαλογής, όπου επιλεγμένα πλαστικά υλικά από τέσσερις περιφερειακές εγκαταστάσεις ανάκτησης υλικών (MRFsMaterial Recovery Facilities) θα διαχωρίζονται περαιτέρω με τελικό στόχο να αυξηθεί η τελική αξία των δεμάτων, που προκύπτουν από αυτές τις εγκαταστάσεις και να διευκολυνθεί η ανακύκλωσή τους. Η Επιτροπή Μεταφορών και Βιομηχανικών Πλαστικών (TIP) του «PLASTICS» συμμετέχει στο Πρόγραμμα Ανακύκλωσης Οχημάτων (ELV), το οποίο αποσκοπεί στο να αποδείξει τη βιωσιμότητα της συλλογής και της ανακύκλωσης των πλαστικών μερών από τα οχήματα και να δημιουργήσει ένα βασικό μοντέλο ανάκτησης, ξεκινώντας από τη θερμοπλαστική πολυολεφίνη (TPO). Η ομάδα εργασίας των εύκαμπτων συσκευασιών και σακουλών εγκαινίασε το 2017 το πρόγραμμα «New End Market Opportunities» (NEMO), που προσδοκά στην ανάπτυξη μιας αξιόπιστης πηγής υλικών για τις εταιρείες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν ανακυκλωμένες πλαστικές σακούλες και φιλμ στα νέα προϊόντα τους. Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα, που περιλαμβάνονται στη στρατηγική του Συνδέσμου. Ο στόχος μας, όμως, ως Σύνδεσμος είναι να αλλάξουμε την αντίληψη των συμπολιτών μας για τα πλαστικά, από ένα υλικό που θεωρούν ότι είναι «μιας χρήσης» ή κάτι που θα πετάξουν σύντομα σε ένα υλικό που θα είναι αρκετά πολύτιμο για να απορρίπτεται».

 
«Πλαστικά Χρονικά»:
Τα θαλάσσια απορρίμματα αποτελούν κορυφαία προτεραιότητα για τις κυβερνήσεις παγκοσμίως. Υπάρχουν πολλές μελέτες που αποδεικνύουν ότι το πρόβλημα της ρύπανσης προέρχεται από την Ασία. Μήπως θα έπρεπε η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ να επικεντρωθούν σε εκείνες τις χώρες με ανεπαρκείς εγκαταστάσεις διαχείρισης και ανακύκλωσης αποβλήτων; Η «Alliance to End Plastic Waste» επικεντρώνεται σε αυτόν τον τομέα με επιτυχία μέχρι στιγμής.

«Τόνι Ραντοτζέφσκι»: «Θα πρέπει να συγκεντρώσουμε πόρους από παντού για να βοηθήσουμε στην επίλυση του προβλήματος των θαλάσσιων απορριμμάτων. Είμαστε σε αυτό όλοι μαζί. Δεν είναι μόνο ένα πρόβλημα, που επηρεάζει την Ασία, αλλά ολόκληρο τον κόσμο. Υποστηρίζουμε την «Alliance to End Plastic Waste» και είμαστε επίσης μέλη της «Global Plastics Alliance», η οποία περιλαμβάνει ενώσεις από όλο τον κόσμο με στόχο να σταματήσει τη διαρροή των πλαστικών μετά τη χρήση τους, μακριά από το περιβάλλον και να βελτιώσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα του υλικού.

«Πλαστικά Χρονικά»: «Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση βρίσκεται ante portas (προ των πυλών). Πώς κατά την άποψή σας θα επηρεαστεί η βιομηχανία των πλαστικών από αυτή την επανάσταση και τι κάνετε στις Η.Π.Α. για να προετοιμαστούν τα μέλη σας;

«Τόνι Ραντοτζέφσκι»: «Η «Βιομηχανία 4.0» και η αυξημένη αυτοματοποίηση είναι ήδη γεγονός για πολλά μέλη μας στις Η.Π.Α.. Προφανώς, η αυτοματοποίηση θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια και δεκαετίες. Για να προετοιμάσουμε τα μέλη μας για αυτή τη νέα φάση συγχώνευσης έξυπνων συσκευών και εξοπλισμού, έχουμε αναπτύξει μια επιτροπή, την «Industry 4.0». Συνεργαζόμαστε επίσης με άλλες πλαστικές ενώσεις σε όλο τον κόσμο, που συνήλθαν πρόσφατα στη Ντίσελντορφ της Γερμανίας για την έκθεση «Κ 2019». Παρέχουμε επίσης πληροφορίες για διάφορα πρωτόκολλα εξοπλισμού που αναπτύσσονται και παρέχουμε ενημερώσεις στα μέλη μας για όλες τις αλλαγές του Industry 4.0, ώστε να είναι καλά ενημερωμένοι.

news thumb
20.06.2019
Plastics Industry Show 2019

To «Plastics Industry Show 2019» θα διεξαχθεί στην Μόσχα από τις 16 έως και τις 19 Σεπτεμβρίου και αποτελεί ενότητα διεθνούς έκθεσης, που είναι αφιερωμένη στη χημική βιομηχανία.

Στην έκθεση αυτή, που θα γίνει σε μια χώρα, όπου η βιομηχανία των πλαστικών σημειώνει σημαντική ανάπτυξη, θα παρουσιαστούν καινοτόμα προϊόντα και τεχνολογίες που αφορούν τη βιομηχανία των πλαστικών.

Απόρροια αυτών των εξειδικευμένων παρουσιάσεων θα αποτελέσει η προσέλκυση εξειδικευμένων επισκεπτών, όπως αναφέρουν οι διοργανωτές.

Κατά τη διάρκεια του «Plastics Industry Show 2019» θα διεξαχθούν σεμινάρια, workshops ενώ θα λάβει χώρα και συνέδριο, όπου θα εξεταστούν οι προοπτικές του κλάδου διεθνώς και εγχώρια.

Εγγραφή

news thumb
21.11.2017
Industry 4.0: Τα πλαστικά και η νέα βιομηχανική επανάσταση
https://youtu.be/SCGV1tNBoeU

Αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις παγκοσμίως για τις βιομηχανίες, ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριότητας. Η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση (Industry 4.0) αναμένεται να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας τους και να επηρεάσει και την βιομηχανία των πλαστικών. «Η βιομηχανία 4.0 έχει τη δυνατότητα να αλλάξει σημαντικά τη βιομηχανία πλαστικών. Η ανάπτυξη των «έξυπνων εργοστασίων» θα δημιουργήσει καταπληκτικές ευκαιρίες για τους κατασκευαστές  και σύντομα θα μπορέσουμε να βελτιστοποιήσουμε τις διαδικασίες παραγωγής με τρόπους που σήμερα είναι δύσκολο να φανταστούμε» επισημαίνει ο διευθυντής των υπηρεσιών προς τα μέλη της Βρετανικής Ομοσπονδίας Πλαστικών (BPF), Στέφεν Χαντ. Η βιομηχανία 4.0 είναι μια τεχνολογική μετάβαση προς εξελιγμένα μοντέλα που θα απασχολήσει τα επόμενα χρόνια την παγκόσμια βιομηχανία πλαστικών, κατ’ επέκταση και την ελληνική, αν και όπως σημειώνεται σε διεθνή έρευνα, η χώρα μας βρίσκεται πολύ πίσω στην μετάβαση σε αυτό το νέο μοντέλο. Σύμφωνα με παγκόσμια μελέτη της «PwC», οι εταιρείες εκτιμούν ότι η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση (Industry 4.0) θα αποφέρει σημαντικά οφέλη όσον αφορά τα κόστη, την αποδοτικότητα και τα κέρδη των επιχειρήσεων, ενώ η ζήτηση για ειδικούς στην πληροφορική και την ασφάλεια δεδομένων αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις.

 

Οι επενδύσεις άρχισαν – 907 δις δολάρια ετησίως ως το 2020

Στο εξωτερικό οι ηγέτες της βιομηχανίας αναβαθμίζουν ψηφιακά τις βασικές λειτουργίες των οργανισμών τους, αλλά και της εφοδιαστικής τους αλυσίδας.

Ταυτόχρονα, εμπλουτίζουν το χαρτοφυλάκιο προϊόντων τους με ψηφιακές λειτουργίες και εισάγουν καινοτόμες ψηφιακές υπηρεσίες. Οι εταιρείες σε όλο τον κόσμο επιθυμούν να επενδύσουν το 5% περίπου των ψηφιακών εσόδων τους στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Με βάση τους κλάδους της βιομηχανίας που συμμετείχαν στην έρευνα της PwC, το 5% των ψηφιακών εσόδων αντιστοιχεί σε συνολική ετήσια επένδυση ύψους 907 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στο επίκεντρο αυτών των επενδύσεων θα είναι ψηφιακές τεχνολογίες, όπως αισθητήρες ή συσκευές σύνδεσης, καθώς και λογισμικό και εφαρμογές, όπως τα συστήματα εκτέλεσης παραγωγής. Ζητήματα στα οποία αναφερθήκαμε ενδελεχώς στο προηγούμενο τεύχος του περιοδικού «Πλαστικά Χρονικά».  Επιπλέον, οι εταιρείες θα επενδύσουν στην εκπαίδευση των εργαζομένων τους και στην υλοποίηση των απαιτούμενων οργανωτικών αλλαγών. Πάνω από τις μισές από αυτές τις εταιρείες (55%) εκτιμούν ότι θα αποσβέσουν αυτές τις δαπάνες μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Αυτά είναι τα συμπεράσματα της παγκόσμιας έρευνας της PwC «Industry 4.0: Building the Digital Enterprise», στην οποία συμμετείχαν πάνω από 2.000 εταιρείες από 9 κλάδους της βιομηχανίας σε 26 χώρες. Κατά τη διάρκεια αυτής της μετάβασης, οι μάνατζερ που συμμετείχαν στην έρευνα προβλέπουν μέση μείωση του κόστους κατά 3,6% και μέση αύξηση των εσόδων κατά 2,9% ετησίως. Σε απόλυτα μεγέθη, τα ποσοστά αυτά αντιστοιχούν σε εξοικονόμηση κόστους ύψους 420 δισ. δολαρίων και ταυτόχρονη αύξηση εσόδων ύψους 495 δισ. δολαρίων. Με την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας μετασχηματισμού, οι επιτυχημένες βιομηχανίες θα έχουν μετατραπεί σε πραγματικές ψηφιακές επιχειρήσεις, με τα φυσικά προϊόντα στον πυρήνα τους, αναβαθμισμένες με ψηφιακές πλατφόρμες και καινοτόμες υπηρεσίες με βάση τα δεδομένα. Αυτές οι ψηφιακές επιχειρήσεις θα συνεργάζονται με τους πελάτες και τους προμηθευτές τους με βιομηχανικά ψηφιακά οικοσυστήματα.

Η έλλειψη εξειδίκευσης εμπόδιο στον δρόμο προς την 4η βιομηχανική επανάσταση

Στην πορεία προς την 4η βιομηχανική επανάσταση, οι εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα δεν προβληματίζονται τόσο για την απόκτηση της απαραίτητης τεχνολογίας όσο για την έλλειψη εσωτερικής ψηφιακής κουλτούρας, οράματος και εκπαίδευσης αλλά και την έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών. Για παράδειγμα, σχεδόν το 40% των εταιρειών που ερωτήθηκαν βασίζονται στις ικανότητες ανάλυσης μεμονωμένων εργαζομένων, ενώ δεν διαθέτουν τμήμα που ασχολείται αποκλειστικά με την ανάλυση δεδομένων. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός επηρεάζει όλους τους τομείς δραστηριότητας ενός οργανισμού. Αυτό σημαίνει ότι, από τη μια πλευρά, οι εταιρείες χρειάζεται να ενσωματώσουν καλύτερα τις διαδικασίες και να αναβαθμίσουν ψηφιακά την κάθετη ροή δεδομένων τους, από την ανάπτυξη προϊόντων και τις προμήθειες μέχρι την παραγωγή και τη διαχείριση της μεταφοράς και διανομής των προϊόντων. Από την άλλη πλευρά, σημαίνει οριζόντια συνεργασία με βασικούς προμηθευτές, πελάτες και άλλους κρίκους της αλυσίδας αξίας, π.χ. εφαρμογή λύσεων παρακολούθησης και εντοπισμού (track and trace) για την παρακολούθηση της ροής των προϊόντων. Για τις εταιρείες αυτό σημαίνει δημιουργία πολύπλοκων ψηφιακών λύσεων.

 

Η Ελλάδα μακριά από τις ψηφιακές εξελίξεις



Οι στόχοι του ψηφιακού μετασχηματισμού διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες σε όλο τον κόσμο προχωρούν με την υλοποίηση της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, η μελέτη δείχνει ότι οι στόχοι διαφέρουν μεταξύ γεωγραφικών περιοχών. Οι όμιλοι στην Ιαπωνία και τη Γερμανία χρησιμοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία κυρίως για να αυξήσουν την αποδοτικότητά τους και την ποιότητα των προϊόντων τους. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η τάση που έχει αρχίσει να επικρατεί είναι η ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων που βασίζονται στην ψηφιακή προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών και στην παροχή αυτών των προϊόντων και υπηρεσιών με ψηφιακό τρόπο το ταχύτερο δυνατό. Οι κατασκευαστικές εταιρείες στην Κίνα επικεντρώνονται στο να μπορέσουν να ανταποκριθούν καλύτερα στον διεθνή ανταγωνισμό μειώνοντας τα κόστη.

Ο εντεταλμένος σύμβουλος της PwC δρ Κώστας Μητρόπουλος, σχολιάζοντας τη μελέτη σημείωσε: «Η νέα βιομηχανική επανάσταση υλοποιείται με την ταχύτατη ψηφιοποίηση των επιχειρηματικών λειτουργιών, αλλά και την ενσωμάτωση ψηφιακών δυνατοτήτων σε βιομηχανικά προϊόντα. Παγκοσμίως αυτό θα φέρει επενδύσεις ύψους 900 δισ. δολαρίων ετησίως. Δυστυχώς, η Ελλάδα βρίσκεται μακριά από τις ψηφιακές εξελίξεις. Οι επενδύσεις στη βιομηχανία έχουν μειωθεί στο 40% της προ κρίσης εποχής και η ψηφιοποίηση της είναι αργή. Αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες, σε λίγα χρόνια τα ελληνικά προϊόντα και οι υπηρεσίες θα έχουν πρόβλημα ένταξης και επιβίωσής τους στις διεθνείς αγορές. Η επενδυτική ανάκαμψη με στόχο την ψηφιοποίηση είναι αναγκαία συνθήκη για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της χώρας». Πριν από περίπου δέκα χρόνια η βιομηχανία φαινόταν καταδικασμένη στις Δυτικές χώρες. Κοινός τόπος για όλους ήταν η μη ύπαρξη μέλλοντος για εταιρείες, που δεν μετανάστευαν προς την Ασία του χαμηλού εργατικού κόστους. Σήμερα, τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο επειδή έχει αυξηθεί το εργατικό κόστος σε αυτές τις χώρες. Οι προηγμένες τεχνικές μέθοδοι, η τεχνολογία αισθητήρων, οι αυτοματισμοί και τα δίκτυα επικοινωνίας -τα κυριότερα κομμάτια δηλαδή της βιομηχανίας 4.0 – έχουν αλλάξει τη διαδικασία παραγωγής, όπως την γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Η βιομηχανία 4.0 είναι μια νέα βιομηχανική επανάσταση.

 
news thumb
25.10.2017
Εντυπωσίασε η έκθεση «Fakuma», εκεί όπου «το πλαστικό συναντά την βιομηχανία»
Τα 25α γενέθλια της γιόρτασε εφέτος η διεθνής εμπορικής έκθεση «Fakuma», που διεξήχθη από τις 17 ως και τις 21 Οκτωβρίου στο Φριντρισχάφεν της Γερμανίας. Η κορυφαία διεθνής έκθεση στον τομέα των πλαστικών κατέγραψε ρεκόρ συμμετοχής, όπως ενημέρωσαν οι διοργανωτές, με περισσότερους από 1800 εκθέτες από 37 χώρες να παρουσιάζουν νέες τεχνολογίες αιχμής σε μηχανήματα και υλικά στα περίπου 85000 τετραγωνικά μέτρα που κατέλαβε η έκθεση. Από την παρουσίαση πρωτοποριακών υλικών και τις συνεχώς βελτιστοποιημένες διαδικασίες παραγωγής έως την 3D εκτύπωση, η «Fakuma» αποτελεί μια εμβληματική έκθεση που διευρύνει τους ορίζοντες σε ότι αφορά καινοτόμες λύσεις στη μεταποίηση των πλαστικών.

https://youtu.be/1LoZrkkqHmM

Μηχανήματα που οδηγούν στη βέλτιστη χρήση των υλικών μειωμένη χρησιμοποίηση υλικών, υλικά που αντικαθιστούν τον χάλυβα και το αλουμίνιο, ευέλικτη σχεδίαση είναι μερικά από τα σημαντικά στιγμιότυπα που απόλαυσαν οι επισκέπτες μιας έκθεσης που αποτελεί την γέφυρα από το ερευνητικό και αναπτυξιακό στάδιο σε αυτό της βιομηχανικής χρήσης. Οι διοργανωτές της «Fakuma» πιστεύουν ότι ο σημαντικότερος λόγος της αύξησης των εκθετών στην εφετινή έκθεση εξηγείται από το γεγονός ότι μεγάλα τμήματα της μεταποιητικής βιομηχανίας πλαστικών αλλάζουν ή αναγκάζονται να αλλάξουν με την χρήση νέων υλικών, τεχνολογιών και διαδικασιών.

Βιομηχανία 4.0

Τεχνολογίες εκτύπωσης 3D / 4D, τεχνικές και λύσεις για μηχανήματα υψηλής απόδοσης στην μεταποίηση, νέα μηχανήματα, προσαρμοσμένα πρότυπα καλουπιών, ολοκληρωμένα συστήματα διασφάλισης ποιότητας και συμβατοί με το διαδίκτυο και επικοινωνούντες ελεγκτές μαζί με το λογισμικό (Βιομηχανία 4.0) συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον των επισκεπτών της εφετινής έκδοσης της «Fakuma». Σημαντικές εταιρείες παρουσίασαν νέες τεχνολογίες, βελτιωμένες διαδικασίες παραγωγής , καινοτόμα προϊόντα και νέες λύσεις για τη βέλτιστη αποδοτικότητα στην παραγωγή πλαστικών εξαρτημάτων στο φόρουμ της «Fakuma», στο οποίος έγινε και μια εις βάθος ανταλλαγή απόψεων. Η «Fakuma» ήταν και εφέτος η έκθεση όπου το «πλαστικό συνάντησε την βιομηχανία», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το μότο της έκθεσης.